Rozwój dużej motoryki dziecka przedszkolnego – Jak wspierać aktywność fizyczną malucha?
- Admin
- 17 mar
- 4 minut(y) czytania
Rozwój dużej motoryki, czyli zdolności do wykonywania większych ruchów ciałem, takich jak chodzenie, bieganie, skakanie, wspinanie się czy rzucanie piłką, jest jednym z kluczowych aspektów rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. To w tym okresie dzieci nabierają pewności siebie w swoich fizycznych umiejętnościach, co wpływa na ich ogólną sprawność oraz poczucie własnej wartości. Warto zadbać o odpowiednią stymulację ruchową w wieku przedszkolnym, ponieważ może ona mieć kluczowe znaczenie dla harmonijnego rozwoju dziecka w wieku późniejszym. Baczne obserwowanie rozwoju motoryki u dziecka pozwoli na wczesną diagnozę wszelkich nieprawidłowości rozwojowych i pomoże w rozwianiu wszelkich niepokojów rodziców i wychowawców.

Co to jest duża motoryka?
Duża motoryka to umiejętność wykonywania dużych ruchów całym ciałem. Jak podkreśla Grabowska A. rozwój dużej motoryki wymaga zaangażowania większych grup mięśniowych, takich jak nogi, ramiona i tułów. Przykłady dużej motoryki to chodzenie, bieganie, skakanie, wspinanie się, jazda na rowerze, a także rzucanie i łapanie piłki.
Rozwój tych umiejętności ma bardzo duże znaczenie nie tylko dla zdrowia fizycznego dziecka, ale także dla jego poczucia sprawczości i osiągania sukcesów. Dlatego ważne jest dla prawidłowego rozwoju dziecka osiąganie kamieni milowych w rozwoju motoryki w odpowiednim czasie.
Pobyt w żłobku a potem przedszkolu oraz zabawy z rówieśnikami pomagają w lepszej obserwacji etapów rozwoju dziecka i pozwolą rodzicom na samodzielna ocenę oraz odpowiednia konsultację z wychowawcami i specjalistami, w celu diagnozy, czy dziecko rozwija się prawidłowo i jakie elementy zabaw wprowadzać w odpowiednim wieku.
Etapy rozwoju dużej motoryki u dziecka przedszkolnego
Wiek 3-4 lat: Dzieci zaczynają pewniej biegać, skaczą przez przeszkody, potrafią chodzić po równoważni lub wąskiej powierzchni. Rozwijają również umiejętność rzucania i łapania piłki. Według Nowaka M. w tym wieku następuje intensywny rozwój umiejętności lokomocyjnych, które stanowią podstawę do dalszego rozwoju motorycznego.
Wiek 4-5 lat: Kaczmarek B. zwraca uwagę, że dzieci stają się bardziej samodzielne w zakresie aktywności fizycznej. Z większą precyzją koordynują ruchy, skaczą na jednej nodze, chodzą naprzemiennie po schodach, wspinają się po drabinkach, a także zaczynają jeździć na rowerze.
Wiek 5-6 lat: Sadowski P. zauważa, że dzieci w tym wieku doskonalą umiejętności biegowe, potrafią grać w proste gry zespołowe, takie jak „berek”, „klasy” czy „zbijak”, a ich zdolności w zakresie równowagi i koordynacji są już na wysokim poziomie.
Jak wspierać rozwój dużej motoryki u przedszkolaka?
1. Zachęcanie do aktywności na świeżym powietrzuJak twierdzi Kowalska M. „kontakt z przyrodą i możliwość swobodnej zabawy na świeżym powietrzu to kluczowe elementy wspierające rozwój fizyczny i psychiczny dziecka”. Na placach zabaw dzieci znajdują dużą ilość przestrzeni i sprzętów, które pomagają rozwijać motorykę dużą.
2. Gry i zabawy ruchowe w grupieZdaniem Nowaka M. „gry zespołowe pozwalają na rozwój koordynacji ruchowej oraz kompetencji społecznych”. Zabawy takie jak „berek”, „ciuciubabka” czy „przeciąganie liny” uczą współpracy, równowagi i zręczności.
3. Zajęcia z piłkamiPiekarski R. podkreśla, że „ćwiczenia z piłką rozwijają zdolności manipulacyjne, a także wzmacniają mięśnie kończyn i wspomagają rozwój koordynacji oko-ręka”. Dodatkowo dostarczają nam informacji na temat rozwoju praksji u dziecka.
4. Zabawy z wykorzystaniem sprzętu gimnastycznegoGrabowska A. wskazuje, że korzystanie z takich przyrządów jak skakanki, równoważnie czy materace znacząco poprawia koordynację ruchową i uczy dzieci kontroli nad własnym ciałem.
5. Zabawy w wodzieWedług Nowaka M. pływanie to jedna z najlepszych aktywności wspierających rozwój mięśniowy i motoryczny dzieci. Ćwiczenia w wodzie wzmacniają mięśnie, rozwijają równowagę i poprawiają kondycję. Kolejną zaletą pływania jest stymulacja zmysłu propriocepcji poprzez stymulację receptorów czucia głębokiego w stawach, ścięgnach i mięśniach.
6. Codzienne proste aktywnościKaczmarek B. zwraca uwagę, że „codzienne czynności, takie jak sprzątanie czy porządkowanie zabawek, to doskonały sposób na rozwój motoryki dużej u dziecka, ponieważ angażują wiele grup mięśniowych”.
Podsumowanie
Rozwój dużej motoryki jest jednym z fundamentów zdrowego rozwoju przedszkolaka. Jak podkreśla Borkowski P. „aktywność fizyczna kształtuje nie tylko sprawność dziecka, ale także jego poczucie pewności siebie i zdolności społeczne”. Dlatego warto wspierać dzieci w aktywności fizycznej, oferując im różnorodne możliwości ruchu w domu, na świeżym powietrzu oraz w gronie rówieśników.
Lista aktywności dla dzieci przedszkolnych
Zabawy na placu zabaw (huśtawki, zjeżdżalnie, drabinki)
Bieganie i zabawy ruchowe (berek, ciuciubabka, raz-dwa-trzy Baba Jaga patrzy, Gąski Gąski do domu, Murarz, Na dywanie siedzi Jeż, tor przeszkód)
Jazda na rowerze i hulajnodze
Gra w klasy
Przeciąganie liny, skakanie przez nią lub kręcenie
Pływanie i zabawy w wodzie
Taniec i układy choreograficzne
Skakanie przez skakankę i przeskakiwanie przeszkód
Rzucanie i Łapanie piłki, baniek, woreczków, zwiniętej pary skarpetek, poduszki,
Chodzenie po równoważni, krawężnikach lub niskich murkach,
Wspinaczka na ściankach wspinaczkowych, drzewach
Czołganie się, turlanie i chodzenie na czworakach
Malowanie, rysowanie na różnych powierzchniach np. na chodniku, dużym arkuszu papieru.
Zachęcamy do zapoznania się szerzej z tematyką rozwoju motoryki u dzieci. Istnieje w tym zakresie sporo dostępnej literatury fachowej. Podajemy poniżej kilka źródeł fachowej wiedzy na ten temat.
Bibliografia:
Borkowski, P. (2019). Aktywność ruchowa jako klucz do sukcesu emocjonalnego dziecka. Wydawnictwo Edukacyjne.
Grabowska, A. (2019). Rozwój psychomotoryczny dziecka w wieku przedszkolnym. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kaczmarek, B. (2018). Rozwój ruchowy dzieci przedszkolnych. Wydawnictwo Pedagogiczne.
Kowalska, M. (2017). Rola aktywności fizycznej w rozwoju dziecka. Wydawnictwo Akademickie.
Nowak, M. (2021). Rozwój motoryczny dzieci w wieku przedszkolnym. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sadowski, P. (2020). Aktywność fizyczna dzieci i jej znaczenie w procesie wychowania. Wydawnictwo Edukacyjne.
Yorumlar