Jaki wiek jest odpowiedni na naukę pisania i kaligrafii? Kilka praktycznych wskazówek dla rodziców.
- Admin
- 4 wrz
- 4 minut(y) czytania
Wielu rodziców zastanawia się, kiedy jest odpowiedni moment, by wprowadzić dziecko do nauki pisania liter i kaligrafii. Czy już we wczesnym wieku przedszkolnym warto zacząć tę edukację, czy może lepiej poczekać, aż dziecko będzie w grupie starszaków lub zerówce?
Wczesne lata życia to czas dynamicznego rozwoju dziecka, zwłaszcza jeśli chodzi o zdolności manualne i percepcję wzrokową. Jednak nadmierne forsowanie nauki pisania może nie przynieść oczekiwanych korzyści, a wręcz zniechęcić malucha. W tekście przyjrzymy się temu, jak rozwija się motoryka ręki oraz koordynacja oko-ręka u dzieci, co mówią na ten temat badania naukowe, i jakie wskazówki praktyczne warto zastosować w codziennej pracy z dzieckiem.
Nawet w środowisku specjalistów i praktyków edukacji wczesnoszkolnej zdania są podzielone na ten temat. Jedni popierają zachęcanie do rysowania literek w młodszych grupach, inni wręcz przeciwnie wskazują na niebezpieczeństwa z tego wynikające. Dodatkowo rodzice i nauczyciele z każdej strony są zachęcani do wprowadzania coraz to nowych pomocy dydaktycznych, książeczek przez różnego rodzaju wydawnictwa wskazujące na korzyści płynące z wprowadzenia ich rozwiązań.
To jak to jest z tą nauką pisania?

Kilka słów od profesjonalistów...
Badania psychologów, pedagogów i terapeutów wskazują, że rozwój motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców, a także koordynacja oko-ręka, są kluczowymi elementami przygotowującymi dziecko do nauki pisania liter. W wieku przedszkolnym dzieci uczą się chwytać, manipulować przedmiotami, rozwijają sprawność manualną, co jest warunkiem sukcesu w nauce kaligrafii i pisma odręcznego. Korelacja między percepcją wzrokową a motoryką małą jest wysoko istotna, gdyż koordynacja wzrokowo-ruchowa pozwala na kontrolę ruchów dłoni poprzez wzrok, co jest podstawą do precyzyjnego pisania.
Polskie i zagraniczne opracowania naukowe podkreślają, że praca z motoryką ręki powinna być procesem przede wszystkim stopniowym.
Najpierw dzieci powinny rozwijać motorykę dużą (ruchy ramion i całej ręki), potem motorykę małą (ruchy palców i dłoni), a dopiero później zacząć ćwiczenia grafomotoryczne prowadzące do pisania liter.
Terapia ręki, o której mówią badacze i praktycy, to kompleksowe ćwiczenia stymulujące zarówno ruchy precyzyjne, kontrolę napięcia mięśniowego, jak i odpowiednią postawę ciała podczas siedzenia i pisania.
Należy kłaść nacisk szczególnie na aktywność fizyczną dziecka. I to nie tylko w przedszkolu ale szczególnie poza nim. Im częściej dziecko będzie biegać, skakać, wspinać się, jeździć na rowerze, pływać, grac w piłkę, biegać z psem, etc. tym lepiej kształtować się będą i pracować mięśnie głębokie, mięśnie szkieletowe odpowiedzialne za prawidłową posturę i utrzymanie prawidłowego rozkładu ciężaru podczas tych godzin siedzenia w ławce, kiedy dotrze już do szkoły podstawowej.
Kiedy jestem gotowy...
Ważnym aspektem jest również gotowość dziecka do nauki pisania. Oznacza ona między innymi prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego, umiejętność narysowania prostych kształtów, rozróżnianie liter, a przede wszystkim chęć do podejmowania takich działań. Specjaliści ostrzegają, że zmuszanie dziecka do nauki pisania i kaligrafii może być nieefektywne i zniechęcić malucha do pracy z narzędziami piśmienniczymi.
Zamiast tego warto rozwijać umiejętności manualne poprzez zabawy i ćwiczenia angażujące dłonie i całe ciało, które wzmocnia motorykę i koordynację.
W przedszkolu często zaobserwujemy sytuację, że dzieci podzielone są na grupy i nie wszystkie grupy pracują w tym samym tempie. Przedszkole to jeszcze nie szkoła i dzieci zazwyczaj spędzają czas na zabawach - przyswajając przy tym wiedzę o świecie, przyrodzie, kulturze i obyczajach, ucząc się języka, etc. Na naukę i rygor mają jeszcze czas...
Co rodzice mogą zrobić aby wspierać rozwój motoryki?
Dla rodziców przedstawiam kilka praktycznych wskazówek jak wspierać rozwój motoryki u dziecka aby dziecko było odpowiednio przygotowane na naukę pisania:
Zachęcaj dziecko do zabaw rozwijających motorykę dużą (np. rzucanie piłką, turlanie się, wspinanie się), co przygotowuje rączkę do precyzyjnych ruchów;
Wprowadzaj ćwiczenia motoryki małej, takie jak układanie klocków, nawlekanie korali, czy lepienie z plasteliny;
Pamiętaj o cierpliwości i dostosowaniu tempa nauki do indywidualnych możliwości dziecka;
Zapewnij dziecku dobre przybory — grube kredki, mazaki, które są łatwiejsze do chwytania dla maluchów;
Stosuj zabawy grafomotoryczne, na przykład rysowanie po śladzie, kreślenie linii i prostych kształtów;
Obserwuj sygnały dziecka — jeśli wykazuje zainteresowanie literami i pisaniem, można delikatnie wspierać tę chęć, ale bez przymusu.
Podsumowanie
Podsumowując, w wieku przedszkolnym najważniejsza dla dziecka jest radosna zabawa, która w naturalny sposób wspiera rozwój motoryki i koordynacji oko-ręka. Nauka pisania liter i kaligrafii może być wprowadzana stopniowo, ale przede wszystkim powinna być dostosowana do indywidualnej gotowości dziecka. Jeżeli maluch wykazuje zainteresowanie i chęć, warto wspierać go w tych działaniach poprzez zabawy i ćwiczenia, ale bez presji i forsowania nauki. Kluczem jest cierpliwość, czułość oraz zrozumienie tempa rozwoju każdego dziecka. Takie podejście pozwoli na budowanie pozytywnej relacji dziecka z nauką pisania i rozwijać jego kreatywność bez stresu.
Bibliografia dla chętnych zagłębienia się w tematykę:
“Nauka pisania w przedszkolu: kiedy i jak zacząć?” Przedszkole na 5, 2025.
“Terapia ręki w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym,” Platforma AMM, 2025.
“Koordynacja wzrokowo-ruchowa i koordynacja oko-ręka: czym są i jak je wspierać?” Smart Memories, 2025.
“Kaligrafia dla dzieci – czy to ma sens?” Przetwórnia Wspomnień, 2020.
“Terapia z dzieckiem w domu - motoryka ręki,” Moje Bambino, 2020
Ewa Zielińska, “O nauce czytania i przygotowaniu do pisania,” ORE, dostępne w formacie PDF.
Irena Adamek, “Czytanie i pisanie w edukacji elementarnej,” Studia Pedagogiczne, 2009.
“Dziecięca gotowość do czytania - podstawy teoretyczne i metodyczne,” Uniwersytet w Białymstoku, dostępne w formacie PDF.
“Terapia ręki – od teorii do praktyki. Założenia pedagogiczne Marii Montessorii,” Biblioteka Nauki, dostępne w formacie PDF.
“Wzrok i ruch – siła napędowa rozwoju,” Fundacja Szkolna, ebook PDF.




Komentarze