top of page

Autonomia małego dziecka podczas zabawy i codziennych czynności – jak ją wspierać i kiedy reagować?

  • Admin
  • 25 lis
  • 4 minut(y) czytania

Każdy rodzic zastanawia się w pewnym momencie, jaka autonomia jest odpowiednia dla małego dziecka w wieku żłobkowym i przedszkolnym. Ile decyzji dziecko powinno podejmować samodzielnie, a kiedy dorosły powinien wkraczać do akcji?

To ważne pytanie, bo z jednej strony autonomia daje dziecku poczucie sprawczości i uczy odpowiedzialności, a z drugiej – zbyt wczesne pozostawienie dziecka bez wsparcia może rodzić ryzyko i frustracje. Równowaga między dawaniem wolności i troską jest kluczem do zdrowego rozwoju i budowania zaufania.


Jak wprowadzać autonomię małego dziecka w codziennych czynnościach? Granice autonomii dziecka – rekomendacje pediatrów i psychologów dla rodziców dzieci żłobkowych i przedszkolnych
Jak wprowadzać autonomię małego dziecka w codziennych czynnościach? Granice autonomii dziecka – rekomendacje pediatrów i psychologów dla rodziców dzieci żłobkowych i przedszkolnych.

Jak rozumieć autonomię?

Autonomia dziecka to umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji i wykonywania czynności odpowiednich do jego wieku oraz rozwoju, co znacząco wpływa na jego rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy.

Pedagodzy i psychologowie postrzegają autonomię jako kluczowy fundament budowania poczucia własnej wartości i kompetencji społecznych. W badaniach A. Lasoty podkreśla się, że już u dzieci do 3. roku życia poczucie bezpieczeństwa i zaufanie do opiekuna tworzą podstawę do rozwoju samodzielności i autonomii.

W wieku żłobkowym dzieci zaczynają wyrażać własne preferencje, uczą się podstawowych umiejętności decyzyjnych, np. wybierając zabawki czy decydując o potrzebie skorzystania z toalety. Rozwój ten jest wspierany przez codzienne aktywności i odpowiednią opiekę, która pozwala dziecku na eksplorację w bezpiecznym środowisku.


W wieku przedszkolnym autonomia rozwija się dalej – dzieci uczą się planować swoje działania, rozwijają zdolności organizacyjne i społeczne, biorą udział w prostych obowiązkach takich jak mycie rąk czy sprzątanie zabawek. Jak pokazują badania dotyczące rozwoju samodzielności w przedszkolu, wykonywanie obowiązków i podejmowanie decyzji sprzyja kształtowaniu się poczucia odpowiedzialności oraz umiejętności współpracy z innymi. W tym wieku przejawia się to głównie w coraz bardziej samodzielnej zabawie, kreowaniu sytuacji do zabawy i mniejszej potrzebie moderowania zabawy przez dorosłych. Nie starajmy się na siłę organizować każdej minuty dziecka, jeżeli bedzie miało przestrzeń do wykorzystania wyobraźni, wpłynie to zdecydowanie korzystnie na rozwój emocjonalny.

Autonomia w tym okresie to element budowania tożsamości i odrębności dziecka, które zaczyna rozumieć swoją rolę w grupie i świecie, właśnie przez zabawę. Jednocześnie, zbyt duże ograniczenia lub nadopiekuńczość mogą prowadzić do problemów z adaptacją, niskim poczuciem własnej wartości i trudnościami w nawiązywaniu relacji społecznych.


Na co zwracać uwagę?

Autonomia małych dzieci rzeczywiście ma swoje granice, które wynikają przede wszystkim z potrzeb zapewnienia bezpieczeństwa. Zostawienie malucha bez nadzoru w sytuacjach potencjalnie zagrażających zdrowiu czy życiu, na przykład podczas zabawy z niebezpiecznymi lub drobnymi przedmiotami czy swobodnego poruszania się w pobliżu ruchliwej ulicy, niesie ryzyko wypadków.

Badania pokazują, że odpowiedzialność rodziców i opiekunów obejmuje nie tylko wspieranie samodzielności dziecka, ale także ciągłe monitorowanie jego możliwości i reagowanie wtedy, gdy dziecko może znaleźć się w niebezpieczeństwie. Nadmierna kontrola może ograniczać rozwój autonomii, z kolei zbyt duża swoboda bez wprowadzenia jasnych granic zwiększa ryzyko zagrożeń, dlatego kluczowa jest równowaga między dawaniem wolności a troską o bezpieczeństwo dziecka.


W literaturze podkreśla się, że prawidłowo wyznaczone granice stanowią podstawę poczucia bezpieczeństwa u dziecka i są niezbędne dla jego zdrowego rozwoju. Zrównoważone granice nie tylko chronią dziecko przed ryzykiem, ale również wspierają rozwój odporności psychicznej i umiejętności samoregulacji.

Rodzice powinni obserwować, jaki zakres autonomii jest adekwatny do wieku i indywidualnych kompetencji dziecka oraz elastycznie dostosowywać swoją opiekę, równocześnie umożliwiając dziecku doświadczanie nowych wyzwań w kontrolowanym środowisku. Z wiekiem bowiem dziecko coraz chętniej eksploruje nieznane mu dotąd zachowania i przedmioty z otaczającego świata. Takie podejście pozwala na harmonijny rozwój umiejętności autonomicznych, jednocześnie minimalizując ryzyko niebezpiecznych sytuacji.



Jak ocenić gotowość dziecka do samodzielnych czynności?

Gotowość dziecka do samodzielnych czynności codziennych można ocenić poprzez obserwację jego codziennych zachowań i umiejętności, które pokazują, że dziecko potrafi podejmować proste decyzje i radzić sobie z wyzwaniami dostosowanymi do wieku.

Autonomię w codziennych czynnościach warto wprowadzać stopniowo, daje to dziecku przestrzeń do nauki samodzielności, a jednocześnie pozostawia dorosłym pełnię odpowiedzialności za bezpieczeństwo.


Przykłady z życia rodzica pokazują, jak to może wyglądać w praktyce:

• Podczas ubierania dziecko może samo wybierać spośród kilku przygotowanych ubrań, co rozwija jego poczucie kontroli i własny gust, ale rodzic w razie potrzeby pomaga z trudniejszymi guzikami czy zamkami.

• W trakcie posiłku dziecko może samo nabierać jedzenie na łyżkę albo nalewać wodę do kubka, ucząc się precyzji i samodzielności, a rodzic czuwa, by dziecko nie zadławiło się i podpowiada, jak poprawnie trzymać sztućce.

• Przy sprzątaniu zabawek dziecko dostaje zadanie segregowania ich według koloru czy rodzaju, co rozwija organizację i odpowiedzialność, a rodzic wspiera i motywuje do ukończenia zadania.

• Przy myciu rąk dziecko uczy się samodzielnego korzystania z kranu i mydła, podczas gdy opiekun pilnuje, by czynność była wykonywana dokładnie i bezpiecznie.


Takie codzienne działania wspierają naturalną potrzebę autonomii, rozwijają kompetencje społeczne i motoryczne oraz uczą dziecko współpracy z dorosłymi w bezpiecznym otoczeniu. Jednocześnie elastyczne granice i troskliwa obecność rodzica zapewniają ochronę przed niebezpieczeństwami i pomagają budować zaufanie oraz poczucie bezpieczeństwa


Gdzie stawiać granice?

Pediatrzy i psycholodzy podkreślają, że granice autonomii dziecka powinny być elastyczne i dostosowane do wieku oraz indywidualnych potrzeb malucha. Nie ma uniwersalnego rozwiązania, ponieważ każde dziecko rozwija się w innym tempie. Są jednak uniwersalne zasady, które pomagają w budowaniu samodzielności, nie szkodząc dziecku w rozwoju emocjonalnym.

Rodzicom zaleca się, aby byli przede wszystkim konsekwentni i wyjaśniali dziecku powody, dlaczego określone zachowania są niedozwolone, np. „Nie wolno biegać przy stole, bo możesz się przewrócić i zrobić sobie krzywdę”. Takie podejście pomaga dziecku zrozumieć sens granic i uczy zdrowej samoregulacji. Należy powstrzymywać się od samych negatywnych stwierdzeń lub samego zabraniania dziecku określonych czynności.

Zamiast powiedzieć "Nie zabieraj koledze zabawki", lepiej jest wytłumaczyć" Popatrz, zabrałeś zabawkę Kubusiowi i jest mu teraz przykro. Chyba nie chcesz aby Kubusiowi było przykro. Kiedy skończy się nią bawić to będzie Twoja kolej i wtedy obaj będziecie się nia mogli pobawić".

Wyjaśniając konsekwencje zachowania lub czynności, dziecko lepiej zrozumie, dlaczego nie może w tym momencie czegoś zrobić.


Granice pełnią nie tylko funkcję ochronną, ale także uczą dziecko odpowiedzialności i dają mu przede wszystkim poczucie bezpieczeństwa, niezbędne do zdrowego rozwoju emocjonalnego i społecznego.





Bibliografia:

  1. Lasota A., “Responsywność opiekuna a poczucie autonomii dziecka we wczesnym dzieciństwie,” Łódź University Press, 2017. Online Dostęp: https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_18778_2450-4491_05_06/c/3011-2617.pdf

  2. “Granice, które porządkują świat dziecka,” CBT.pl, 2023. Online Dostęp: https://cbt.pl/poradnie/granice-ktore-porzadkuja-swiat-dziecka/

  3. Lasota A., “Autonomia dzieci pięcioletnich – wyniki badań obserwacyjnych,” Sztw.chat.edu.pl.

  4. “10 sposobów na rozwijanie samodzielności u dziecka,” Spdobrcz.pl, 2025. Online Dostęp: https://www.spdobrcz.pl/10-sposobow-na-rozwijanie-samodzielnosci-u-dziecka

  5. “Samodzielność dzieci. Jak budować i rozwijać autonomię jednocześnie zapewniając opiekę rodzicielską,” Wetalk.pl. Online Dostęp: https://wetalk.pl/blog/samodzielnosc-dzieci-jak-budowac-i-rozwijac-autonomie-jednoczesnie-zapewniajac-opieke-rodzicielska/


 
 
 

Komentarze


bottom of page