top of page
  • Admin

Wysoko wrażliwe dziecko w przedszkolu. Jak wspomóc jego rozwój i funkcjonowanie?

W dzisiejszych czasach coraz częściej słyszymy o dzieciach odznaczających się cechami wysokiej wrażliwości. To grupa dzieci, które doświadczają świata w nieco inny sposób niż ich rówieśnicy. Te maluchy przetwarzają informacje i bodźce sensoryczne na głębszym poziomie, co sprawia, że są bardziej wrażliwe na otaczający je świat. Warto, aby pedagodzy, nauczyciele i rodzice potrafili rozpoznać te subtelne sygnały i zrozumieli, że mamy do czynienia z dzieckiem wysoko wrażliwym. Jeśli takie dziecko uczęszcza do przedszkola, istotne jest, aby zastanowić się, w jaki sposób możemy wspomóc jego rozwój i codzienne funkcjonowanie



Dzieci wysoko wrażliwe odbierają otaczający je świat trochę inaczej niż rówieśnicy


KIM JEST DZIECKO WYSOKO WRAŻLIWE I JAK JE ROZPOZNAĆ?

Termin "dziecko wysoko wrażliwe" odnosi się do dzieci, których umysły dokładniej przetwarzają wszelkie informacje, emocje, myśli i bodźce sensoryczne. Dzieci te są bardziej podatne na bodźce zarówno emocjonalne, jak i fizyczne, niż ich rówieśnicy. To cecha osobowości, nie zaś choroba, choć termin "wysoka wrażliwość" nie jest jeszcze w pełni określony naukowo. Ocenia się jednak, że aż do 20% populacji może rodzić się z tą cechą.

Ważne jest, by pamiętać, że mimo wielu pozytywnych aspektów wysokiej wrażliwości, może ona także prowadzić do prze-stymulowania dziecka. Dlatego tak istotne jest obserwowanie, rozmawianie zarówno z rodzicami, jak i dzieckiem, ponieważ czasem płacz czy wycofanie mogą być wynikiem prze-stymulowania.



DZIECKO WYSOKO WRAŻLIWE W PRZEDSZKOLU

Niemal w każdej grupie przedszkolnej możemy spotkać dziecko o cechach wysokiej wrażliwości. Dla tych dzieci hałas, duża liczba dzieci w grupie czy nawet pozornie proste czynności, takie jak mycie rąk, mogą być problematyczne. Fizycznie mogą odczuwać dyskomfort na przykład z powodu metek w ubraniu, które drażnią ich skórę i rozpraszają uwagę. W przypadku jedzenia, mogą mieć trudności z teksturą potrawy, co nie oznacza jednak, że są wybredne. Pozwólmy im jeść w sposób, który jest dla nich komfortowy. Bardzo często osoby wysoko wrażliwe reagują również na intensywne zapachy, które mogą wywoływać rozdrażnienie.


Jeśli chodzi o sferę emocjonalną dzieci wysoko wrażliwych, często łatwiej się irytują, wybuchają złością czy płaczą. Ich reakcje mogą wydawać się nieadekwatne do sytuacji. W roli nauczycieli i opiekunów musimy zdawać sobie sprawę, że te zachowania wynikają z ich wrażliwości. Nie przypisujmy im etykietek, nie nazywajmy ich "mazgajami" czy "beksam", bo to niesprawiedliwe i krzywdzące.

Zamiast tego, bądźmy empatyczni i próbujmy zrozumieć, dlaczego dziecko reaguje w ten sposób. Warto docenić, że dzieci wysoko wrażliwe często są bardziej empatyczne i potrafią lepiej współczuć innym, co może być pomocne dla ich rówieśników w trudnych sytuacjach.


FUNKCJONOWANIE DZIECKA WYSOKO WRAŻLIWEGO W RELACJACH Z RÓWNIEŚNIKAMI

Często dzieci wysoko wrażliwe wycofują się w nowych sytuacjach. Potrzebują więcej czasu na nawiązanie kontaktu z innymi dziećmi i nauczycielami. Może się zdarzyć, że nie nawiążą głębokich relacji z rówieśnikami i nie znajdą przyjaciela. Unikają tłumu i sytuacji, w których dzieje się bardzo dużo. Dlatego ważne jest, aby stworzyć dla nich przestrzeń, w której mogą się wyciszyć, oraz wprowadzić rutynę dnia, dzięki której będą wiedziały, co ich czeka. Warto zdawać sobie sprawę, że dla nich odrywanie się od wykonywanej czynności, na przykład malowania czy rysowania, może być trudne.


Dzieci wysoko wrażliwe lubią mieć poczucie kontroli nad tym, co się dzieje, więc przygotowujmy je na planowane wydarzenia, wyjaśnijmy na czym będzie polegało zadanie lub spotkanie jak długo potrwa, kto będzie obecny, co dziecko będzie robiło, etc. Pomocne może być także delikatne wprowadzanie dzieci w nowe sytuacje, aby uniknąć niepotrzebnego stresu, zdenerwowania.



WSPIERANIE DZIECKA WYSOKO WRAŻLIWEGO W CODZIENNYM FUNKCJONOWANIU W PRZEDSZKOLU

Zacznijmy od małych kroków. Zaproszenie dziecka i jego rodziców na spotkanie z wychowawcami z grupy pomoże maluchowi poznać nowe twarze i zrozumieć, że jest w dobrych rękach. Rozmawiajmy z rodzicami, aby dowiedzieć się o zwyczajach dziecka, np. czy istnieją ulubione ubrania, które trzeba chronić. Ustalmy porządek dnia, wprowadzając jasne komunikaty, które dziecko będzie rozumiało. To pomoże w stworzeniu poczucia bezpieczeństwa.

Ważne jest także stworzenie miejsca, gdzie dziecko może się wyciszyć w trakcie zajęć przedszkolnych. Zadbajmy o to, aby nowe osoby w przedszkolu zostały przedstawione dziecku wysoko wrażliwemu, aby poczuło się swobodnie.


Pamiętajmy, że nasza rola jako opiekunów i nauczycieli polega na zrozumieniu potrzeb dzieci wysoko wrażliwych. Bądźmy wyrozumiali i otwarci, wspierajmy je w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami. Pomóżmy im zrozumieć i wyrazić swoje emocje. Nie wymagajmy od nich rzeczy niemożliwych do osiągnięcia.


Wybierając placówkę przedszkolną dla dziecka wysoko wrażliwego, zwracajmy uwagę na podejście do dzieci. Wiedza i zrozumienie personelu może znacząco wpłynąć na dobre samopoczucie tych maluchów i ich dalszy rozwój. Pamiętajmy, że nasza codzienność wpływa na ich rozwój i wzmacnianie ich mocnych stron.


WSPARCIE DZIECKA WYSOKO WRAŻLIWEGO TO NASZ WSPÓLNY CEL

Wspieranie dziecka wysoko wrażliwego w przedszkolu to wyzwanie, ale także szansa na rozwijanie jego wyjątkowych zdolności. Nasza otwartość, zrozumienie i odpowiednie podejście mogą znacząco wpłynąć na jego rozwój i przyszłość. Dlatego pamiętajmy, że każde dziecko jest wyjątkowe, i nie ma jednej recepty na jego szczęście i sukces w przedszkolu oraz w życiu.

46 wyświetleń0 komentarzy

Σχόλια


bottom of page