top of page

Jakie zabawy i zabawki są najlepsze dla małych dzieci? Praktyczny przewodnik dla rodziców.

  • Admin
  • 20 maj
  • 4 minut(y) czytania

Wybór odpowiednich zabawek dla dzieci do 6. roku życia to ważne zadanie dla każdego rodzica. Zabawa to nie tylko sposób na rozrywkę, ale przede wszystkim kluczowy element rozwoju dziecka – wspiera rozwój motoryczny, poznawczy, emocjonalny i społeczny.

Jakie kryteria powinny więc przyświecać rodzicom przy wyborze zabawek, aby te wspierały proces rozwoju dziecka a nie tylko stanowiły kolejne rozproszenie? Jakie zabawki sprawdzą się dla niemowląt, maluchów i przedszkolaków?



Jak wybrać najlepsze zabawki dla dzieci do 6 lat? Praktyczny przewodnik dla rodziców z podziałem na grupy wiekowe, bezpieczeństwo, rozwój i kreatywne zabawy wspierane badaniami naukowymi.
Jak wybrać najlepsze zabawki dla dzieci do 6 lat? Praktyczny przewodnik dla rodziców z podziałem na grupy wiekowe, bezpieczeństwo, rozwój i kreatywne zabawy wspierane badaniami naukowymi.


Kryteria wyboru zabawek dla dzieci

Wybór zabawek dla małych dzieci powinien być świadomy i opierać się na kilku kluczowych kryteriach, które wspierają prawidłowy rozwój dziecka oraz pomagają w kształtowaniu umiejętności koncentracji i uwagi.


1. Dostosowanie do wieku i etapu rozwoju dziecka

Zabawki muszą odpowiadać aktualnym możliwościom i potrzebom rozwojowym malucha. Dla niemowląt będą to zabawki stymulujące rozwój sensoryczny i motoryczny, np. miękkie grzechotki czy zabawki o różnorodnych fakturach, które zachęcają do eksploracji dotykowej. Dla starszych dzieci (1-3 lata) warto wybierać zabawki rozwijające koordynację ręka-oko, takie jak klocki czy proste układanki, które wymagają skupienia i cierpliwości. Przedszkolaki (3-6 lat) potrzebują zabawek angażujących wyobraźnię i umiejętności poznawcze, np. bardziej złożone puzzle, gry planszowe czy zestawy do odgrywania ról.

2. Bezpieczeństwo i jakość wykonania

Zabawki powinny być wykonane z nietoksycznych materiałów, bez małych elementów, które mogą stanowić zagrożenie zadławienia. Bezpieczeństwo pozwala dziecku swobodnie eksplorować zabawkę, co sprzyja skupieniu i nauce bez niepotrzebnego stresu. Ważne jest aby zwracać uwagę na certyfikaty (certyfikat europejski to absolutne minimum) i sprawdzone źródła zakupów.

Nie zawsze najlepsze okażą się, choć kuszące cenowo, zakupy na portalach internetowych. Te sprowadzają często zabawki z dalekiego wschodu a te czasami nie spełniają podstawowych norm bezpieczeństwa lub wykonane są z toksycznych materiałów. Warto zabawki kupić z pewnego źródła, rekomendowanych lub sprawdzonych sprzedawców, a najlepiej takich, specjalizujących się w zabawkach dla najmłodszych.

3. Wartość edukacyjna i stymulacja poznawcza

Zabawki, które wymagają od dziecka skupienia uwagi, rozwiązywania problemów i logicznego myślenia, wspierają rozwój funkcji wykonawczych mózgu. Przykładem są puzzle, układanki, klocki konstrukcyjne czy gry planszowe, które uczą cierpliwości, sekwencyjnego myślenia i koncentracji na zadaniu. Dzieci narażone są na mnóstwo bodźców od najmłodszych dni.

Szybkie tempo życia rodziców, wszechobecny dostęp do telewizji, urządzeń elektronicznych, etc. dodatkowo potęgują rozproszenie uwagi u dzieci.

Zabawki sensoryczne, jak masa plastyczna, piłeczki antystresowe czy spinnery, pomagają dzieciom wyciszyć się i lepiej radzić sobie z nadmiarem bodźców, co jest szczególnie ważne dla dzieci z trudnościami w koncentracji, np. z ADHD.

4. Stymulacja zmysłów i kreatywności

Zabawki angażujące różne zmysły (dotyk, wzrok, słuch) oraz pozwalające na swobodną, kreatywną zabawę sprzyjają dłuższemu skupieniu uwagi. Dziecko, które może eksperymentować i tworzyć, uczy się samodzielnego rozwiązywania problemów i koncentrowania się na wybranym zadaniu.

5. Stopniowanie trudności i możliwość rozwoju również w grupie

Zabawki, które można wykorzystywać na różne sposoby i które „rosną” razem z dzieckiem, pozwalają na stopniowe rozwijanie umiejętności koncentracji i cierpliwości. Przykładem są klocki, które na początku służą do prostego układania, a później do bardziej skomplikowanych konstrukcji.

Oczywiście wraz z kolejnymi etapami rozwoju dzieci, warto zwracać uwagę na budowanie relacji z rówieśnikami podczas zabawy. Takie swobodne lekcje nauki relacji i norm społecznych uczą dzieci wartości, które później w dalszych etapach edukacji będą wzmacniane i będą służyły budowaniu relacji oraz poznawania przez dzieci roli w życiu społecznym .

Dzieci bawiąc się w grupach klockami, czy grając w proste gry planszowe lub ruchowe uczą się wzajemnego szacunku, dzielenia się, cierpliwości, wyrozumiałości, umiejętności radzenia sobie z porażkami i empatii względem innych.


Zabawki odpowiednie dla poszczególnych grup wiekowych

Dla rodziców lub osób, które dzieci nie posiadają ale zastanawiających się jakie zabawki są odpowiednie dla grup wiekowych, podajemy kilka przykładów

0-1 rok (niemowlęta)

  • Zabawki sensoryczne: miękkie materiały, różnorodne faktury (gładkie, szorstkie, pluszowe).

  • Grzechotki, gryzaki (bez małych części, łatwe do mycia).

  • Bezpieczne lusterka na wysokości oczu dziecka.

  • Duże, lekkie piłki, miękkie klocki.

  • Książeczki z grubymi stronami, kontrastowe obrazki.

  • Zabawki muzyczne (proste melodie, bębenki).

1-3 lata (maluchy)

  • Klocki do układania i sortowania, duże puzzle (do 12 elementów).

  • Proste instrumenty muzyczne.

  • Zabawki do ciągnięcia i pchania.

  • Zabawki do malowania (grube kredki, farby nietoksyczne).

  • Duże pojazdy plastikowe, lalki, pluszaki.

  • Elementy do przebierania i zabawy w udawanie.

3-6 lat (przedszkolaki)

  • Puzzle do 25 elementów.

  • Drewniane i interaktywne klocki (np. magnetyczne).

  • Materiały plastyczne: farby, pędzle, nożyczki bezpieczne dla dzieci.

  • Zabawki do rozwijania wyobraźni: kostiumy do przebierania, zestawy do odgrywania ról.

  • Rowerki biegowe, hulajnogi, zabawki ruchowe (np. plastikowe kręgle, wózki).

  • Książki obrazkowe, w tym bez słów, które rozwijają narrację i kreatywność.



Podsumowanie

Wybierając zabawki, rodzice powinni kierować się przede wszystkim bezpieczeństwem i dopasowaniem do wieku dziecka, co potwierdzają badania naukowe. Warto inwestować w zabawki rozwijające różnorodne umiejętności oraz umożliwiające kreatywną, otwartą zabawę. Pamiętajmy, że najlepsze zabawki to takie, które angażują dziecko i rosną razem z nim. Rodzice powinni wybierać zabawki, które:

  • są bezpieczne i dostosowane do wieku,

  • angażują dziecko w aktywne poznawanie świata,

  • rozwijają zdolności motoryczne i poznawcze,

  • wspierają umiejętność skupienia uwagi poprzez zabawy wymagające cierpliwości i logicznego myślenia,

  • oferują różnorodne bodźce sensoryczne i kreatywne wyzwania.




 
 
 

Comentarios


bottom of page